Päivä 3 - Minun vanhempani part1 isukin muistolle...

Palaanpa huvikseni tähän 31-päivää haasteeseen, jonka kai aloitin joskus viime keväänä tai kesänä jo : D Noh, ei sitä kai kovin moni oo tehnyt kuukaudessa niin... ja hiljaa hyvä tulee!

Päivä 1 - Esittele itsesi

Päivä 2 – Ensimmäinen rakkaus
Päivä 3 – Minun vanhempani
Päivä 4 – Tätä olen syönyt tänään
Päivä 5 – Mitä on rakkaus?
Päivä 6 – Minun päiväni
Päivä 7 – Paras ystäväni
Päivä 8 – Se hetki, jolloin olen onnellinen
Päivä 9 – Uskoni
Päivä 10 – Päivän asu
Päivä 11 – Sisarukseni
Päivä 12 – Käsilaukussani
Päivä 13 – Tällä viikolla
Päivä 14 – Eläinystäväni
Päivä 15 – Unelmani
Päivä 16 – Ensimmäinen suudelmani
Päivä 17 – Mieleisin muistoni
Päivä 18 – Mieleisin syntymäpäiväni
Päivä 19 – Kaduttaa
Päivä 20 – Tässä kuussa
Päivä 21 – Toinen hetki
Päivä 22 – Tämä järkyttää minua
Päivä 23 – Tämä saa minut voimaan paremmin
Päivä 24 – Tämä saa minut itkemään
Päivä 25 – Ensimmäinen asia, joka tulee mieleeni
Päivä 26 – Pelkään
Päivä 27 – Suosikkipaikkani
Päivä 28 – Ikävöin
Päivä 29 – Tähän pyrin
Päivä 30 – Soittolistallani
Päivä 31 -  Viimeinen hetki

Tämä kohta kun on ollut vähän arka aihe. Miun isä kuoli 2010 keuhkosyöpään, ja se oli aika kova paikka. Olen oikeastaan vasta nyt alkanut siitä toipumaan. Eihän sitä koskaan tajua että läheinen ihminen on oikeasti poissa, mutta kipu ja suru turtuu ja hellittää ajan kanssa. Eihän maailma muuten pyörisikään, jos ihmiset eivät pääsisi jotenkin läheistensä kuolemasta yli.

Minulla oli koko ikäni vähän hankala suhden isään. Rakasti isää, ja isä rakasti minua, ei siinä mitään. Meidän luonteet vaan joskus vähän kolahteli yhteen. Ja ei nähty joitain asioita aivan samalla tavalla. Iskä oli sellainen vähän vanhanaikainen ja ylisuojeleva. Tiesin, että hän oli sellainen vain koska välitti. Se ei silti koskaan tuntunut kovin mahtavalta, etenkin teininä, kun menohaluja olisi ollut mutta lupaa kylällä hillumiseen ei tullut jne. Isoimmat kysymykset olivat miun jatkokoulutuksen suhteen. Pitkin hampain isä suostui että menin peruskoulun jälkeen lukioon : D Se taisi vaatia sukulaisten "järjen" puhumista. Kun halusin lukioon, koska olin aina halunnut uralle, johon tarttee yliopistokoulutuksen. (eri uralle tosin ihan alkujaan : D). Vaikka kouluvalinta ei ehkä ollut isän mieleen niin silti se kuljetti miut autolla joka aamu sen vajaan parikytä kilsaa linja-autolle, ja kävi hakemassa miut reilun puolen tunnin ajomatkan päästä kotia koeviikolla. Loppujen lopuksi ei se nyt niin lukionvastainen ollutkaan ;) Aina kyselemässä oliko läksyt tehty jne. Ja taisi se olla hyvillää siitäkin että lukion ajaksi miun oli mahdollisuus jäädä kotiin asumaan : D

Muistan myös monta vuotta myöhemmin, kun olin päätynyt Pieksämäelle sosionomiksi opiskelemaan, että isä oli siitä valinnasta hyvin tyytyväinen. Sitten kun hainkin uudestaan yliopistoon,(muutaman kerran olin siis siinä vaiheess ahakenut ilman että pääsin) meni sen hyväksymiseen isältä taas aikaa. Etenkin sitten kun kirje tuli, että pääsin, reaktio oli varsin ... no ei ehkä niin positiivinen : D Käyttämänsä sanat taisivat olla "voi perkele!" :D Ja pitkään iskä epäili että hain yliopistoon ja hyväksyin paikan pelkästään sen takia, että pääsisin poikaystävän kanssa muuttamaan yhteen. :D Sekään ei ilman pientä köhinää tapahtunut, kovasti mainosti että kannattaisi aluksi asua erilään. Mutta ei se pitkään kestänyt. Pian isä jo neuvoi aina kotona käydessä että ei saa riidellä poikaystävän kanssa.

Sen enempää isäsuhteeseeni paneutumatta, koska jotkin asiat ovat henkilökohtaisia, joita ei halua jakaa, niin voisin vielä kertoa, että isä oli hankala luonne ja hänen kanssaan oli hankala tulla toimeen. Isässä oli kuitenkin ne hyvätkin ominaisuutensa, niin kuin meissä kaikissa. Kun olin pieni, iskä hoiti minua kotona. Ajelutti välillä mukanaan autossa, ja osti huoltoasemalta pillimehua. Haki teininä kesätöistä aina kotiin, ja vei usein kotimatkalla jäätelölle. Aina kun muisti vei miut ukin luoksekin käymään. Kertoi (alkoholin vaikutuksen alaisena) tarinoita nuoruudestaan, ajoi miut tosiaan kolme vuotta bussille ja haki bussilta kotiin joka päivä kun olin lukiossa. Isä luki aina paljon..sieltä miekin kai sen esimerkin lukemiseen sain. Se tykkäsi sitcomeista, kuten Frasieristä, Kaikki Rakastava Raymondia sarjasta ja myös brittikomedia kuten Pokka pitää, Mr. Bean, ja Vielä Virtaa olivat hänen suosikkejaan.

Isältä olen perinyt itsepäisyyden (oman päni olen pitänyt aina näissä kaikkein tärkeimmissä asioissa), äkkipikaisuuden, lukuinnostuksen, luontaisen vaalean hiekanvärisen tukkani (jonka kyllä värjään pois koko ajan :D), herkkyyden saada mustelmia pienimmistäkin kolhuista ja paljon paljon muuta. Ikävä on edelleen kova <3

(ps. Taidan jättää äipästä kertomisen toiseen postaukseen, tästä näköjään tuli aika pitkä).

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joulukalenteri luukku 8: Pokemon suklaajoulukalenterin luukku 8

Söpö kettutyttö vai femme fatale?

Sotkuinen (ja" ruma") totuus elämästäni