Stressinhallintaa


Eilen palautin graduni ja vieläkin stressaan siitä. Esimerkiksi sitä, että lähetinkö sen oikeaan paikkaan ja sitä mikä arvosana siitä tulee, ja milloin se tulee. Stressi ei siis vielä ole ohi vaikka luulisi sen olevan, kun olen kerta saanut sen pois käsistäni. Se johtuu jostain stressigeenistä varmaan, koska minä olen erittäin kova stressaamaan. Nyt pitäisikin keksiä kaikkea sellaista tekemistä, mikä veisi ajatukset muualle, etten koko sitä aikaan, kun gradu on tarkastuksessa vietä vain stressaten tätä asiaa. Siksipä sainkin idean tehdä postauksen henkiläkohtaisista tavoistani hallita stressiä.


1. Lukeminen. Olen aina nauttinut lukemisesta aivan valtavasti ja se onkin yksi tärkeimmistä keinoistani saada muuta ajateltavaa stressaavien asioiden tilalle. Joten tartun aina kirjaan, jos stressi painaa päälle. Kaikkein tehokkainta on  lukea Harry Pottereita, ne ovat kuin turvariepu minulle. Kun elämä potkii päähän, tai stressi puskee päälle, Harry Pottereiden lukeminen  on hyvä keino rentoutua.



2. Halailu <3 Se on kivaa, oli se sitten Nullen(pehmoleluni) halailua tai sitten oman kullan halailua. Siitä kuitenkin tykkään. Tosin muiden halaaminen ei ole niin kivaa, yleensä se on ahdistavaa. :D En ole koskaan ollut mikään suuri kavereiden halailija. Olen tietysti halannut ystäviänikin, ja sukulaisia mutta sitä ei tapahdu kovin usein, eikä todellakaan joka kerta tavatessamme.


3. Meikkaaminen. Olen viime aikoina alkanut tykkäämään enemmän ja enemmän meikkaamisesta, vaikka en välttämättä joka päivä sitä tee. Olen kuitenkin huomannut, että jos jokin asia, tai päivän tulevat tapahtumat jännittävät, on meikkaaminen hyvä keino rauhoittua. En oikein osaa selittää, mistä se johtuu.  




4. Musiikin kuuntelu ja joskus laulaminenkin. Musiikin kuuntelu on aika perusjuttu, ja monet käyttävät sitä rentoutumiskeinonaan. Minä olen  aina tykännyt kuunnella musiikkia vaikka en kauhea expertti musiikkiasioissa olekaan. Kuuntelen musiikkia aika laidasta laitaan. En pidä räpistä, hip hopista enkä kikkeli jazzista, kaikki muu menee :D Laulaminenkin on kivaa, ja harrastan sitä omassa yksinäisyydessäni. Timo nyt joskus saattaa joutua kärsimään loilotuksestani.


5. Kirjoittaminen <3 Kirjoitan päiväkirjaa, kahta blogia, ja tykkäisin kirjoitella myös novelleja, kun vain saisin aikaiseksi aloittaa. Nythän sitä olisi sopiva aika sellaiselle toiminnalle, kun kaikki opinnot on paketissa. Tai siis menossa pakettiin ;) Kirjoittaminen on aina ollut minulle henkireikä, se on vienyt läpi vaikeiden aikojen, ja se on yksi tärkeimmistä harrastuksistani.




6. Kahvittelu ystävän kanssa Coffee Housessa. Tämä on ollut ystäväni kanssa tapana aina silloin tällöin siitä lähtien kun hän muutti Joensuuhun. Tällöin me molemmat pääsemme purkamaan sydäntämme ja juoruamaan oikein olan takaa. Se on hyvin stressiä poistavaa toimintaa. :D

7. Lenkkeily. Lenkillä käyminen on ihanaa, se on yksi parhaista tavoista harrastaa liikuntaa. Tykkään tehdä lenkkejä joskus yksinkin mutta lenkkeilyseura tekee siitä paljon hauskempaa. Useimmiten lenkkeilemme yhdessä Timon kanssa mutta viime aikoina ollaan käyty lenkillä myös sen samaisen ystävän kanssa, jonka kanssa käyn kahvittelemassa. :)




8. Kahvi ja tee yleensä. Mikään ei rentouta niin hyvin kuin kupillinen kuumaa, oli se sitten teetä tai kahvia.

9. Tv-sarjat ja elokuvat. Minä ole tv-sukupolvea, ja tv-sarjat ovat olleet sydäntäni lähellä aina <3 Luulen, että elokuvien ja tv-sarjojen katselussa on vähän sama pointti kuin lukemisessakin. Eli tarinat <3 Ne vievät toiseen maailmaan, ja silloin on helppo unohtaa vähäksi aikaa omat murheet ja strssinaiheet. :)

10. Piirtely ja värittäminen ;) Sanon nyt tähän alkuun, että minä en osaa piirtää. Piirustukseni ovat kuin jonkun 5-vuotiaan tai nuoremman lapsen tekemiä, mutta silti nautin välillä siitä että voin töherrellä hassuja kuvia esimerkiksi vihkojen reunoihin, ja suttupapereille. Uutena juttuna olen nyt elvyttänyt lapsuusaikojeni lempipuuhan, ja ostanut itselleni värityskirjan. <3 Se rentouttaa!


Sellaisia ovat siis minun tämänhetkiset rentoutumiskeinoni, ja stressinhallinnan välineet. Tietysti voisin keksiä vielä toiset kymmennen puuhaa, jotka ajavat samaa asiaa mutta sitten tästä tulisi kilometripostaus. Nuo ovat nyt tällä hetkellä ne rentoutumisekeinot, jotka nousivat päällimmäisenä mieleen.

Miten tee halitsette stressiänne ja rentoudutte?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Söpö kettutyttö vai femme fatale?

Joulukalenteri luukku 8: Pokemon suklaajoulukalenterin luukku 8

Sotkuinen (ja" ruma") totuus elämästäni